Author Archive

torsdag, februari 11th, 2016 | Author:

Årets första fiskepass för mig idag. Det blev ett kajakfiskepass med en kollega. Ganska segt fiske men två Gäddor upp, varav den största högst ovetenskapligt vägdes in på 8,2kg. Svårt att väga i en kajak när det går tämligen grov sjö. En kort tjockis.
Lite väl kraftig vind för kajakfiske men ändå en fin förstagädda för året. Båda Gäddorna högg på en JW Backlip i tånglakefärg.

gädda

måndag, september 28th, 2015 | Author:

Efter lång frånvaro från sidan av olika anledningar så hoppas jag att det blir lite mer publicerat här framöver. En starkt bidragande orsak är såklart att hösten är här! Gädd-tider!

Igår var jag ute på sjön för första gången sedan i våras. En gammal klasskompis som nyligen intresserat sig för fisket skulle med ut på gäddfiske. Strax efter 07.00 träffades vi på båtplatsen och ute på sjön låg dimman tät. Dimman gjorde det svårt att hitta till de vanliga platserna och snart var vi väldigt desorienterade. Det blev fiske lite mer på chans.

Till min stora glädje var vattnet väldigt klart. Om jag inte missminner mig så är det första gången sedan 2010 som man har mer än 10cm sikt. Sedan jag började fiska i denna sjön tror jag inte jag sett så klart vatten. Vattennivån är också bland den lägsta jag upplevt. Den vegetation som växer upp under sommaren i kombination med lågt vattenstånd gjorde att det på många platser var nästan omöjligt att fiska.

Vi missar något hugg och har segt fiske men strax efter 09.00 så hugger det på Andreas Hi-Lo wobbler. Det ser ut som en finare fisk och efter flera rusningar och skrikande broms så kan jag handlanda en fin Gädda. Efter vägning och mätning kan vi konstatera att Andreas första Gädda var 100cm och vägde 7,75kg. Inte illa!

Efter snabbinstruktioner på gälgrepp så blir det även en fin trofébild innan Gäddan får simma tillbaka.

När solen bryter igenom dimman blir fiskeförhållandena om möjligt ännu sämre. Sol, klarblå himmel och inte en krusning på ytan. Det klara vattnet i kombination med det strålande vädret gör dock att vi lyckas lokalisera mängder av betesfisk. Ett riktigt smörgåsbord för höstgäddor som skall äta upp sig. Vi kan notera att Gäddorna är här och jagar men något mer lyckas vi inte få upp. Vi har några enstaka följare men ingen vill hugga.

Vid lunchtid ger vi upp och trots att vi bara lyckades landa en Gädda så känns det ändå som ett okej pass.

• Äntligen ute och blötte drag igen.
  • Andreas första Gädda och ett bra PB att jaga.
  • En fin fisk i båten.
  • En strålande vacker höstdag

Predatorfiske.se gratulerar Andreas till sin första Gädda någonsin! Nu gissar jag bara men jag skulle tro att den fina fisken gav mersmak!
Inte alla som kommer med i hundraklubben på sin första Gädda.

torsdag, april 30th, 2015 | Author:

Efter en rysligt seg vår med endaste ett fåtal fiskepass, som dessutom varit högst mediokra, var det idag dags för ett fiskepass efter jobbet.
Valborgskvällen saknade planer och Skåne bjöd på fantastiskt fint vårväder. Var på plats vid sjön cirka 18.30. Det var nästan helt vindstilla vilket brukar innebära segt fiske. Den svaga vinden har dock andra fördelar. På väg till mitt första stopp får jag syn på fisk som är uppe och vältrar sig i ytan. Tror först att det är braxens lek som kommit igång vilket brukar innebära Gäddor som är på hugget. Det visar sig snart att det faktiskt är ett gäng Gäddor som är på jakt. En leksliten fisk slukar min Buster Jerk (C199) fullständigt. Jag får ingen av de andra Gäddorna på platsen att hugga. Letar vidare en bra stund och på en plats som tidigare levererat bra vårfiske brakar det loss. På samma fläck tar jag 16 Gäddor på väldigt kort tid. Det hugger på i stort sett varje kast. Alla 16 Gäddorna hugger på ett långsamt fiskat Crankbait från Wolfcreeklures i färgen Lekbrax. När solen närmar sig horisonten vid 20.30 så dör fisket ut. Kvällens största fisk mätte 95cm.

Imorgon är det dags för årliga fisketävlingen den 1:a Maj. Tyvärr blir det inte mycket eget fiske när man är med och arrangerar.

Förra året fiskades det mest med gummibeten men i år har jag tänkt satsa lite mer på Jerkbaitfisket igen. Gummibeten är rysligt effektivt och väldigt mångsidigt men jerkbaitfisket är ändå det som ligger mig varmast om hjärtat. I två-tre år har jag jerkfiskat med ett spö som jag inte riktigt gillar känslan i (Team Daiwa Luna) vilket troligen är anledningen att det vanliga spinnfisket fått allt mer tid.
Efter mycket research bestämde jag mig för att slå till och köpa ett 6 fots Pezon & Michel Gunki Shigeki. Jäklar vad nöjd jag är! Trots den korta längden kastar spöet riktigt långt och spöet är verkligen lätt (183g). Kastvikten är uppgiven till 40-140g men jag är ganska säker på att det klarar både mer och mindre. Spöet skulle förmodligen kännas ännu lättare och mer balanserat med en lågprofilrulle men jag jag överger inte mina Daiwa Luna 253L så länge de håller. Lunan fungerar perfekt med Gunki Shigeki. Nu har jag Pezon & Michelspön både till det ”tunga” (Shigeki) och det lätta (Yama) jerkfisket. Båda påkarna är fantastiska! Äntligen!
Pezon & Michel är inte billiga men jag är övertygad om att jag kommer att använda dessa i många år framöver. Det nya spöet betalade jag med pengar jag fick från betesförsäljningar på Tradera. Det är galet vad träbitar från Svartzonker väcker habegär hos gäddfiskare i vårt avlånga land.
På tal om Traderaförsäljningar så ligger just nu ett bete ute till försäljning p.g.a att en köpare ångrade sig. Spana in auktionen på tradera!

Gäddor 2015
Anders: 27
Martin: 44
Tim: 2

Totalt: 73

Category: Fiskerapporter, Utrustning  | Tags:  | Leave a Comment
fredag, oktober 03rd, 2014 | Author:

Har dessvärre slarvat med inläggen på bloggen. Det har blivit tre pass i hemmasjön de två senaste helgerna. Två solopass och ett med kollegan Hans.

Första passet levererade omgående en 100cm fisk men sedan blev det segt. Landade tre gäddor innan det var dags att ge sig hem.

100

Andra passet blev det också tre Gäddor.

I söndags anslöt kollegan Hans för lite gäddfiske och passet bjöd på en hel del kontakter och sju landade Gäddor. Hans tog passets största och det innebar nytt PB. Hans nya rekord lyder 99cm och 7,7kg. Damen föll för en 19cm 4-play i färgen ”Lemon Back”.

hasse

Kommande helg åker vi upp med två båtar och deltar i Blekinge Gäddfestival.

Anders: 60
Martin: 117
Emil: 25
Tim: 26

Totalt: 225

lördag, augusti 02nd, 2014 | Author:

Eftersom vi hört att Martin haft trevligt sommarfiske i Karlskrona så bestämde jag och Tim oss för att lägga två dagar i denna härliga skärgård. Klockan 07.00 dyker Tim planenligt upp hos mig och vi lastar det sista innan färden mot Nättraby. Vid 11.00 börjar vi fisket i en för dagen väldigt blåsig skärgård. Vi håller oss inledningsvis väster om stan och fiskar där vinden ligger på. Vi landar några ströfiskar innan vi bestämmer oss för att höja stridsvärdet med lite lunch i en lävik. Dagens lunch blir korv  med bröd som tillagas snabbt och lätt i min Jetboil.

Efter lunchen börjar vi fiska något djupare och nästan omgående får jag ett tungt hugg på en Pigshad riggad på en 15g skalle. En fin fisk på 96cm landas och vi gör ett försök att väga Gäddan men det är omöjligt i den tuffa sjön. Uppskattas ändå till 6,5-7kg med tanke på konditionen.

Vi fortsätter fiska och jag har väldigt trevligt fiske på min Pigshad innan den dessvärre trillar av i en fight. Turligt nog ligger ju Karlskrona Båt och Fiske bra till så det blev två nya ”piggar” innan vi fisket fortsatte öster om stan.

Vi fortsätter fiska på vindsidan och vi har kontakter vid i stort sätt varje stopp. Huggen är riktigt aggressiva men vi missar ändå väldigt många hugg. Vi fiskar på tills solen går ner och under dagen har jag landat tio och Tim åtta Gäddor.

Rejält mörbultade efter dagens vind och vågor spenderar vi natten i tält vid Tallholmen som är en fin badplats med kiosk och tillgång till toaletter. Kan bli fler besök där.

På morgonen tar vi oss ut till ungefär samma område som vi avslutade gårdagen. Under morgontimmarna är det i stort vindstilla men vinden tilltar under dagen. Vi plockar lite fisk men det upplevs som segare än gårdagen. Några timmar tidigare än vi tänkt kör vi tillbaka till rampen och lastar för transport hem till Skåne. Under förmiddagen landar jag fem och Tim fyra Gäddor.

1,5 dags fiske resulterade i totalt 27 landade Gäddor. Mängdmässigt var det väl inget superfiske men en hel del fisk mellan tre och fem kilo och huggen var ofta brutala. Några fiskar var dessutom helt vansinnig starka. Det är häftigt att kunna ha ett såpass trevligt fiske efter Gädda mitt i värsta högsommaren. På tal om högsommar så syns det med all önskvärd tydlighet att jag hade solglasögonen på mig konstant i två dagar.

Jag har bäst fiske på Pigshad (Färg 105 och 108) och Tim har bäst fiske på en blåsilvrig Jonny-tail och en Buster Jerk i färgen Skitmört.

bild 2bild 1

Utöver detta fiskepass så har jag nedan lagt till några Gäddor som tagits på fluga i hemmasjön under sommaren och lite gäddor som Emil tagit hemma i Norrland under semestern.

Anders: 50
Martin: 79
Emil: 25
Tim: 24

Totalt: 178

Category: Fiskerapporter  | Tags: ,  | Leave a Comment
torsdag, maj 29th, 2014 | Author:

Det har blivit tre fiskepass men skrivandet på bloggen har uteblivit. För att summera de tre/fyra fiskepassen:

Karlskrona

Fiskepass med killarna på karlskronafiske.com. En tämligen blåsig dag i Karlskronas västra skärgård som dessvärre inte bjöd på speciellt många fiskar i båten. I slutet av passet lyckas Håkan dock landa en fin fisk på 96cm. Jag landade tre minigäddor. Stort tack till Håkan för att jag fick mönstra på Bustern och hänga med ut.

Utförligare text om fiskepasset

Flugfiske

En lugn och solig dag med flugfiskeutrustningen i hemmasjön. Efter mycket sökande hittar jag i skymningen betesfisk och jagande Gädda. Tre mindre Gäddor bjuder upp till dans på det overkligt mjuka spöet. Ser verkligen fram emot den dagen då jag lyckas ta en lite större Gädda på flugspöet!

Fluga och spinn

Tänkte att det var dags att fånga en större Gädda på fluga men vinden gör att mina planer snabbt får ändras. Det blir spinnfiske men bara två gäddor landas.

Avbrutet pass

Jag lämnar hunden hemma och åker ner till sjön efter jobbet. När båten just är ilagd och jag beger mig ut på sjön så ringer larmfirman och berättar att larmet har gått hemma. Givetvis har hunden på något sätt lyckats få igång larmet och fiskepasset får avbrytas.

Anders: 28
Martin: 37
Tim: 10

Totalt: 75

Category: Fiskerapporter  | Tags: , ,  | Leave a Comment
onsdag, maj 07th, 2014 | Author:

Jag och Martin bestämde oss för ett kvällspass efter jobb. Martin som slutade lite tidigare gjorde en insats med lien och snyggade till vid båtplatsen medan jag skyndade mot sjön. Väl på plats begav vi oss ut mot det område som tidigare levererat fisk. Det skulle visa sig att Gäddan hade flyttat på sig. Efter långt sökande hittade vi under en drift en fläck med Gädda. Martin landade två gäddor varav en riktigt fisk som vägdes till 8,8kg. Denna tog på en Gigantenjigg i färgen blåsilver. Jag landade en Gädda på en Big McRubber i färgen Motoroil Glitter.

pike

giganten

Segt fiskepass som till stora delar handlade om att hitta fisken. Nu har vi dock lite indikationer på var Gäddan faktiskt står.

Anders: 20
Martin: 37

Totalt: 62

Category: Fiskerapporter  | Tags: ,  | Leave a Comment
söndag, maj 04th, 2014 | Author:

Efter torsdagens trevliga kvällspass så bestämde jag mig trots vinden för att ta ett pass även ikväll. Väl nere vid sjön så visar det sig att det blåser mer än jag trodde. Efter stor möda lyckas jag ta mig ut till samma ställe som under torsdagen levererade fisk. Den kraftiga vinden gör att det i stort sätt bara går att kasta med vinden trots att jag misstänker att Gäddan står vänd mot vinden. Mycket riktigt finns gäddan kvar och det verkar som om den står vänd för att smaska i sig födan som driver förbi. Huggen sker endast på väldigt långsamt fiskade beten och huggen sker rakt framifrån. Första fisken som landas bjuder på en fin fight och mäter 90cm. Betet och flourcarbontafsen sitter väldigt nervöst till i gäddans gap men håller. Jag har massor av kontakter men det landas endast tre Gäddor denna kväll trots massor av kontakter.

Anders: 19
Martin: 35
Totalt: 59

söndag, maj 04th, 2014 | Author:

Efter dagens tävling som Martin skrivit om i ett tidigare inlägg, åkte jag hem för att kolla på semifinalen i Svenska Cupen. När matchen var slut kände jag att jag var rejält sugen på ett fiskepass. Fiskeprylarna var redan packade så det var bara att hoppa in i bilen och åka ner till sjön. Solen stod redan lågt på himlen så jag valde att ro till ett ganska säkert ställe direkt. Mycket riktigt, på första kastet satt en arg 75cm Gädda. Två kast senare suger det till i prylarna rejält och jag förstår genast att det är en lite finare fisk.

Årets första 100-klubbare och hon var rejält fullproppad med mört, vilket inte riktigt syns på bilden. Gäddan vägdes in på 8,7kg och fick givetvis simma hem igen. Det är alltid lite extra omständigt att mäta, väga och fotografera när man är själv i båten. Denna damen hade ingen lust att vara med på bild utan sprattlade rejält varpå jag såklart skär mig rejält på gälräfständerna och annat vasst. Ett rejält blodbad men vad gör det när man ser Gäddan lugnt simma ner i vattnet igen.

Det actionfyllda fisket fortsatte tills solen skyndade ner över horisonten och det slutade med åtta landade fiskar och ytterligare flera kontakter.

Anders: 16
Martin: 35
Totalt: 56

söndag, april 27th, 2014 | Author:

Har under helgen hunnit med två kortare fiskepass. Under lördagskvällen blev det ett skymningspass och precis när solen gick ner över horisonten vaknade Gäddorna som började en intensiv jakt i vassen. Totalt landade jag fyra gäddor varav en i fin kondition, uppskattningsvis 3-4kg. Sju Gäddor i båten på ett tämligen kort pass får anses som godkänt.

Sen söndagseftermiddag blev det också ett kort pass men gäddorna var inte alls på hugget. Ett enda hugg och en liten snipa som klev av efter några sekunder.